fredag 20 maj 2011

....det blåser nya vindar...

...bland de konservativa båtmänniskorna, även om båtbranschen är i motvind enligt Dagens Eko tidigare i dag. Det är svårt att sälja nya båtar och priset på begagnade båtar har sjunkit. Då kanske projektet All aboard kan tillföra ny energi till båtbranschen.  

Bild från All aboards facebook sida


Projektet har som mål att inkludera kvinnors önskemål i en fritidsbåt utan att exkludera mäns. Ett tänk som kan ge båtbranschen åtskilliga nya kunder både i Sverige och utomlands.


Jag som älskar den mörka träinredningen ombord på min egen båt, funderar på vad som som skulle hända om jag målade allt vitt?

onsdag 18 maj 2011

...dags att shoppa loss?

Nästa vecka gäller det att stå först i kön ute i Bolsheden den 25/5-26/5 kl 07-20 båda dagarna. Pelle Petterson har lyckats få sin inbjudan förbi mitt spamfilter, och det brukar betyda att även Sportmanship har utförsäljning samtidigt.
Så vi syns väl där?

Vill du köra motorbåt till helgen?

 Det här trodde du antagligen inte, Stina skriver om motorbåtar!


Jag skall köra motorbåt flera gånger den kommande helgen, eller mera korrekt så skall jag instruera andra hur man kör motorbåt. Alltså skall jag sitta vid sidan och vara lugn och pedagogisk. Det brukar inte vara något problem. Men nu har Sjösportskolan aviserat att det skall bli provkörning med Delta och Targabåtar från Sjösportskolans brygga på lördag och söndag mellan klockan 10-15, vilket betyder att det kommer många människor som skall provköra, och då kan det bli rejält trångt i hamnen. Är du sugen på att provköra dessa motorbåtar är du välkommen till Långedrag till helgen. Du hittar båtmodellerna på Nordic Marines hemsida, men de har inte lagt ut provkörningarna där ännu. Du hittar vägen till Sjösportskolan genom länken här.

Kanske syns vi där?!

tisdag 17 maj 2011

vad gör man med Klarälven utanför fönstret?!

Ja, inte går det att segla på Klarälven, och Kryssarklubbens onsdagsseglingar här i Karlstad har nog regnet inne, för regnet öser ner.


Då kan jag drömma mig bort till andra seglingar som finns på planeringsstadiet eller som andra vänner skall iväg på. Najaden Nike som avseglar från Långedrag 1 juni har destination Medelhavet till en början. Men de tar svängen upp mot Norge, Shetland och sedan söderut via Yttre Hebriderna, Irland, Skottland, Kanalöarna, Frankrike, Spanien och Portugal. Det är 20 år sedan jag själv seglade från Långedrag till Lisabon med Sjösportskolans allra första seglats till Västindien ombord på Sara belle.

Det har hänt mycket sedan dess, och det mesta rör sig på havet. Kanske mer om det en annan dag.


Nike med Helena till rors styr här ut från Långedrag för att gå till service på Najadvarvet. Men snart är både Nike och Helena tillbaka i Långedrag för att ta emot de gäster som skall segla med ombord till Bergen för att både segla och åka skidor.

Är du sugen på att segla med Nike eller Farr 65:an Celeste på någon äventyrssegling, då hittar du länken här.

söndag 15 maj 2011

....kanske en vanlig söndag om...

...man har båten på land och regnet öser ner.


I går fick jag hjälp med att putsa på båten av sju kvinnor. Båten blev städad på insidan, putsad på ovansidan och ena sidan blev rubbad. Inte att förglömma de två som gjorde en stor insats och skrapade botten på babordssidan. Men när regnet började ösa ner, då var det dags att packa ihop. I dag var regnet inte direkt lysande. Tur att det fanns annat att göra.


Dagen började med att jag åkte ut till Sjösportskolan och tillsammans med Henrik Ohlson gick genom den lilla motorbåten Hafs, som vi skall köra praktiska manövreringskurser för motorbåt med.


Sedan var det dags för Henrik att ta emot sina kinesiska kursdeltagare och deras tolk.

Samtidigt höll Torbjörn Stenkula en förarintygskurs som skulle ta sina examen i eftermiddag, så jag fixade fram fikabröd och tömde papperskorgarna innan jag åkte hem, för att packa om till eftermiddagens aktiviteter.


Marianne, Lena och jag tog bilen till Arendal och GQSS kappseglingskurs för TOM 28. Det var fikadags när vi kom dit.


Vi vände bilen västerut och tog färjan till Hönö, och körde sedan till Öckerö Maritima Center, där GQSS hade en säkerhetskurs, där de både har släckt bränder och tätat läckande båtskrov.

Det var inte helt enkelt att hitta en passande dräkt, och sedan skulle de täta läckor som de inte visste hur de skulle uppträda. de lyckades mycket väl.

Du hittar filmen på Youtube här.


Men hade Emma legat i vattnet, och den ny masten varit levererad, då hade jag seglat vare sig jag haft en eller två fungerande armar! Så kanske tur att jag inte har min egen båt att segla just nu, med bara en brukbar arm, men snart skall även höger armen vara amvändbar.

Leta i den här bloggen