torsdag 29 december 2011

Att fotografera, det är en konst


Hur svårt kan det vara tänkte jag, och det är svårt! Det är inte helt likt mig att tycka att det är svårt, men jag får ingen ordning på bilderna.

Jag har skrivit en artikel för På Kryss, och nu vill tidningen ha bilder, nä fel, de vill ha fotografier!

Riktiga bilder, som skall in i tidningen. Det är inte helt enkelt att välja rätt objektiv, bra blixt och en stadig hand. Nu ligger min fina EOS 500D på bordet, med 10-22 objektivet och blixten Speedlite 430EX II vid sidan av. Det där med en extern blixt behärskar jag inte ännu. Pappas över 50 år gamla stativ är framtaget, men jag får inte till det som jag vill. Det är nu jag inser att jag måste gå ner till Grafi på Mariaplan, och få några råd.
Troligen behöver jag köpa ett fisheye och tillbehör till min blixt, och helt plötsligt ligger jag helt klart ekonomiskt back på den kommande artikel. Två stora sjökort Admirality Chart 3619 och 3625 över Brunsbûttel, Elbes utlopp och förstoringen över Cuxhaven kostade en slant. Skall jag segla till Helgoland eller ner till Holland det närmaste året, då kan korten vara bra att ha, men inte nu. Reeds nautiska almanacka har jag fått av redaktionen, så den belastar inte artikeln. Men nu behöver jag köpa tillbehör till blixten och ett objektiv till.

Det är ju inte ett enda dugg synd om mig faktiskt. Jag får chans att köpa bra utrustning till kameran, jag får frossa i Reeds och planera navigation som jag älskar. Så nu skall jag gå på fotokurs igen. Jag behöver nämligen inte gå så långt. Jag har köpt två kurser på DVD hos Grafi, och de är mycket bra och instruktiva, och sedan har de faktiskt en fotoskola på sin hemsida som jag precis har upptäckt.. Så om ett par timmar, då skall jag ha riktigt fina fotografier, hoppas jag. Läs nästa nummer av På Kryss i pappersformat, så kan du få se korten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen