fredag 5 oktober 2012

Varför är det så roligt att segla med Celeste?


Varför är det så roligt att segla med Celeste, när du har en egen båt att segla med? Du som är van att segla som skeppare eller vaktchef, är du bara en i vaktlaget, hur känns det? Dessa frågor har jag fått flera gånger i veckan den sista tiden, och jag har inte haft en helt glasklar formulering utan pratat om den fräcka båten, seglingen, naturupplevelserna, människorna ombord och så vidare. Men två dagar i sängen urförkyld har gjort att jag har hunnit tänka i lugn och ro, och faktiskt formulera det.



Ja, för den som inte känner mig så väl, jag gillar utmaningar. Ju svårare desto bättre. Säg till mig att det där klarar du aldrig, då biter jag ihop i ren tjurskallighet och klarar det på ren och skär vilja.


Men vad är då hemligheten bakom Celeste, och det faktum att många som seglat en gång ombord, kommer tillbaka igen och igen.

  1. Skeppare och first mates x flera som det alltid går att lita på till 200 %, och dessutom är de härliga människor, med stora personligheter, som lockar fram det bästa ur andra människor. För det är människorna ombord som gör seglingarna i första hand.
  2. En härlig, fräck, snabbseglande båt som jag ännu inte bemästrar, men jag skall! Dessutom är det aldrig slösegling, utan full fart hela tiden, det är verkligen "The race is on"
  3. Jag får chans att lära mig istället för att vara den som alltid lär ut- det utvecklar mig som person, och är faktiskt rätt skönt, att inte alltid vara den som har örnkoll på allt och alla, fast jag har svårt att låta bli att kontrolla andra. Det är nyttigt att släppa taget ibland.
Så därför är det så roligt att segla med Celeste! Du kan lyssna på föredrag om sommarens äventyrssegling till Island under ett antal tillfällen under hösten. Du kommer att kunna hitta datum på Celestes blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen