torsdag 7 april 2011

...på gungande hav, vid bryggan.

I kväll skulle J och jag köra en praktiktur med våra utsjöskepparelever, men det blåste 17 m/s i hamnen, så det blev lektion liggande vid kajen. Eftersom jag hade förarintygsteori med några elever fram till klockan 21, så kom jag nerhoppande i båten som en Mary Poppins, med keps, kappa, kontorsklädsel och små söta nätta skor. Det kändes verkligen som det bara var paraplyn som saknades. J hade riggat upp en radarburk nere i salongen, och där satt fem herrar tysta som möss och lyssnade, medan Nawica slet i förtöjningarna, och den som hade anlag för sjösjuka säkert kände av det. Med en förtöjd båt och halv storm ute, så kunde det varit bättre, men det gäller att göra det bästa av allt.. När eleverna gått hem, då tittade vi över förtöjningarna och sedan var det dags att köra hemåt. Det är mysigt när det blåser och det tjuter i riggen, men just i kväll är jag glad för att sitta vid ett köksbord som står stilla.

Säker segling blir rolig segling sa Peter

I går kväll var jag på seglarpub på Pannrummet, Gamlestaden. Det var North Segelmakeri som hade bjudit in till kvällen, och med hjälp från blur.se, så var det välbesökt. MEN, jag säger bara MEN, fast MÄN, var är alla kvinnor som säger att de vill kappsegla? Vi var fyra kvinnor från GQSS, och sedan var det några kvinnor utspridda i lokalen, men över 100 personer i lokalen, och bara några få kvinnor. Tja, kanske det tar tid att få kvinnorna till seglarpuben.

Jag tänker redan här flagga för Seglarpub med matchmaking fredagen 6/5 från klockan 17, fast man skall inte hitta en nya partner utan skeppare med båt skall hitta nya gastar och gastar skall hitta nya båtar, så flera kommer ut att kappsegla. Det blir några spännande korta föredrag och chans till nya bekantskaper.

Tillbaka till gårdagen. Först fick vi en presentation av Bohusracet som nu byter namn till Pantenius Bohusracet.


Sedan pratade Peter Gustafsson om säkerhet under racet. Säkert var det en och annan som funderade hur man skulle få till listor och kunskapet för det noterades flitigt i antecknignsböcker och på lösa lappar. Peter driver blur.se och e-handeln Happy Yachting, vilket han nogsamt påpekade. Jag kunde inte motstå att ta en bild av Peter, som oftast är den som fotograferar andra. Vill du läsa mera om Peter, läs senaste numret av På Kryss i papperform, där hittar du ett porträtt av honom, av undertecknad.

Efter en kort bensträckare berättade Anders Lewander från North om olika fritt flygande segel. Visst är det spännande med ett Code 0 segel! Mina tankar försvann iväg till min nya rigg, som jag inte ens har beställt. Det här var bra inspiration för att ta tag i den saken. Vill du läsa om Code 0 kan du börja på blur.se, sedan trycka dig vidare till Båtlivs artikel, läsa vad Albatross segelmakeri skriver, ja det finns mycket att läsa om du söker på Code 0. Jag insåg att jag måste läsa på, för visst vill även jag ha ett sådant segel.

tisdag 5 april 2011

...en rolig tisdag

I kväll har jag hållit den första förarintygskursen för enbart kvinnor i Sjösportskolans regi.


Åtta kvinnor satt med sjökort och räknade ut hur man får fram latitud och longitud, positionen på vår kurslokal och slog knopar. Det gick riktigt bra och de hann med de flesta knoparna, även råbandsknopen, som tack o lov skall utgå från förarintyget från och med i höst.



Det där med att förklara hur man slår en råbandsknop enkelt kan ibland bli svårt. Knopar lär jag in med ryggmärgen, och sedan sitter de där, i alla fall de jag vill lära mig. Vänner till mig har försökt lära mig fantastiska knopar, den ena tjusigare än den andra, men de sitter inte! Det kan bero på att jag inte är så speciellt motiverad att lära mig den knopen, kanske...

Nu gick alla kvinnorna hem för att slå knopar i sömnen och läsa mycket innan vi syns på lördagsmorgon.

söndag 3 april 2011

.....vill du leveranssegla DS37:or i sommar?

Ja, det finns möjligheter hela tiden, det gäller bara att fånga dem. jag brukar nosa rätt på nyheter eller så har jag ha snälla vänner som förser mig med information.

DS37 från GKSS hemsida.


Samtidigt som jag hittade den här informationen på GKSS hemsida, fick jag ett mail från min värsta konkurrent på 24-timmars Fritjof, som seglar fortissimon Agraff. Han har nyare segel än vad jag har, och 120 kilo mindre ankarkätting i fören, som han påpekade även denna gången. Men nu hade han information om leveranssegling av DS37;or från Danmark till Marstrand för Swedish Mastch Cup. Kanske du är sugen på att segla DS37 i sommar?! Få in på länken här och läs och anmäl dig.

...en lång söndag....

När jag vaknade i morse funderade jag återigen på om varför Nawicas länspump hade gått igång många gånger under våra manövreringsövningar i går. SjösportskolansNawica ligger mig extra varmt om hjärta, och är det något fel på henne, då måste hon få lite extra omsorg. Eller när det är mycket is, då behöver hon tittas till lite extra. Som på julafton, när jag med tre revbensfrakturer, skadad axel och sviterna av hjärnskakning ända var ville åka förbi och titta till henne innan jag åkte och köpte julklaappar, helt galet.
Nawica 24/12 2010

Tittade i morse istället på hamnen via LSS webkamera, och Nawica flöt fint. Det var inget att vänta på eftersom jag funderade på länspumpen, utan när klockan var 08.10 var jag på väg till Långedrag. Visst fanns det lite vatten i kölsvinet,som gick att pumpa ut, men efter ett telefonsamtal med Kalle som var hemma på Brännö kunde jag lugnt åka hem igen.



Vid lunch var det dags för årsmöte i GQSS. Ann Bohlin hade fixat god grönsakssoppa och hembakta bullar. De medlemmar kom till mötet diskuterade verkligen många av de ekonomiska posterna och planer inför nästa år. Sedan var det dags för val till styrelse och sektioner. Jag höll tummarna för att valberedningen skulle ha hittat en ny vice ordförande, men icke. Eftersom jag hade lovat vara vice ordförande om de absolut inte kunde hitta någon annan, så blev det så. Jag skall arbeta det här året för att rationalisera bort mig själv det här året. Det är mitt projekt när det gäller kvinnliga förebilder för 2011.


Nu är det dags att göra en utsjöskepparlektion igen, och ämnet är bland annat relationer ombord, de du!

Leta i den här bloggen