fredag 15 juni 2012

Ännu en kommunikationskanal, hur svårt kan det vara?

.....ytterligare en chans att kommunicera...

Jag skall börja twittra och använda bambuser ofta och det omgående. 160 tecken är det visst, som man har på sig för att få fram sitt budskap. Som webmaster och ansvarig för sociala media hos GKSS under Dam-WM i matchracing mellan 25-30/6 gäller det att allt flyter och fungerar. För att man skall våga flyga, då måste modet vara något större än rädslan och en gynnsam vind råda. det uttrycket har någon myntat en gång, men skall jag vänta tills en gynnsam vind råder, då lär det inte hända. Jag gör som jag brukar, slänger mig handlöst rakt ut, för hur svårt kan det vara?!

Går du redan nu in och läser på sidan, ser du att det finns en del att önska. ;Men dag efter dag blir det bättre, men det tog ett tag innan jag fick de rättigheter jag skulle ha för att kunna lägga upp dokument och redigera. Information är makt, och ibland verkar det som det finns en och annan som inte är så noga med att det går bra på hemsidan, och det gillar inte jag. Men den personen kände inte Stina Jansson. Jag tog fram meningen  " Det är i motvind som en drake lyfter", och satte den på skärmen, och sedan satte jag fart. Det kommer bli hur bra som helst :-)

Så det nya målet är att kommunicera kortfattat, och sätta upp twitter på bloggen. Tänkte börja med att öva på min nyinköpta skrivarplatta för dykare som du ser på bilden ovan. Jag har den som ett bra exempel på ett enkelt sätt att dokumentera när inte datorn eller ipaden finns i närheten, vare sig du kappseglar, har sjukdomsfall ombord eller behöver underhålla uttråkade barn eller vuxna i sittbrunnen. inte för att jag behöver kunna kommunicera i eller under vattnet, även om det finns de som tror det.

För vi behöver inte flera kommunikationskanaler, vi behöver färre!

onsdag 13 juni 2012

Du är aldrig bättre än ditt senaste uppdrag, eller?

Bloggerskan pratar på Båtmässan i Göteborg 2011

I vår värld som snurrar allt snabbare, är ditt senaste arbete eller uppdrag som anger hur bra du är, i alla fall i andras ögon.  Du är ditt varumärke, vare du än är i livet, du blir bedömd vare sig du gillar det eller ej. Det gäller att hela tiden ha en lyckad fasad, och helst en oberörd fasad, som ingen tar sig genom. Vem har tid att ta reda på vad som döljer sig bakom andra människors fasader? Du har inte många sekunder på dig att göra ett första intryck på någon, det intryck som oftast är det bestående intrycket. Det gäller att hela tiden hålla masken och arbeta fortare och bättre. Vem vill vara fast i den snurran egentligen?

Men när är jag då den människan jag innerst inne är, eller kanske drömmar om att vara? Den där personligheten som kommer fram när mobiltelefonen och datorn är bortkopplade under en längre tid, den där personligheten som inte stressar utan hinner reflektera och göra nya val, förhoppningvis klokare än tidigare, men ändå är full av liv.

Hur bra vill jag då vara i andras ögon? Naturligtvis egentligen hur bra som helst, men jag måste vara bra för mig, och då gäller att kunna stå för "mitt" eget varumärke. Det betyder att jag kommer att få säga adjö till projekt, företag och uppdrag som inte stämmer med mitt varumärke, för att jag skall kunna stå för det som är jag i dag. Det krävs tid och tanke för vissa av de valen, en del av valen är självklara.

En lång segling mellan Göteborg och Island, det skall ge mig tid att tänka, tid att reflektera, tid att prata med kloka människor om tankar och idéer, tid att fatta beslut. Seden skall jag förhoppningsvis vandra både på Island, Färöarna och Orkney, vilket får tankarna  att mogna.

När jag tar bort uppdrag, arbete eller projekt, som kommer andra möjligheter att öppna sig, det är jag övertygad om.

Så jag tänker vara bra för mitt varumärke, hur bra tänker du vara?

Leta i den här bloggen