söndag 3 mars 2013

Ju mera du vet, desto....

Att vara på linjen är viktigt

... smartare val kan du göra. I dag fortsatta kappseglingskursen som Stenungssunds Segelsällskap bjöd oss 90 seglare på. Mycket proffsigt material och undervisning av Carl Peter Carlsson, och Stenungsbaden bjöd oss på fika gånger flera, lunch och lokal. Ett stort tack till arrangören och sponsorn! Mycket intressant att även vana och duktiga kappseglare lärde en hel del, när jag frågade dem om de lärt sig något.

I dag började Carl Peter med förberedelserna inför kappseglingen. Det gäller att var i tid, både i båten, men också ute på banan. Sedan gick vi genom starten, hur man bör tänka på de olika benen, hur man smartast går i mål, och sedan jobbet efter seglingen. helt plötsligt var det inte alls så enkelt som jag tyckte i går, men ändå väldigt roligt.

För att bli bättre
Sammanfattningen av dagen, var att det var bara att träna, notera, träna mera, notera, tävla, notera, träna, notera, tävla, notera. En mycket klok sak sa Carl Peter på slutet. Det diskuteras alldeles för ofta dåliga gippar. - Skit i det, diskutera det lyckade gipparna, och lär er av dem istället. Det gäller att se framåt.

17 augusti är det jubileum!

Jag blev oerhört sugen på att lära mig mera om kappsegling, och gärna gasta ombord på en båt, då och då. Men inte fick jag lust att vara skeppare på Tjörn Runt 17 augusti, men gärna vara med ombord och ta en plats.

Sedan har jag fått lite propåer att det borde bli flera kvinnor som kommer ut på sjön och kappseglar. jag har lite idéer om hur jag skall göra. Har börjat dra i detta under helgen, det kan nog bli bra.

Idéeer och inbjudan kommer så småningom. För vad gör man om man vill ha något gjort? Jo, ge uppdraget till en upptagen kvinna, då händer grejor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen