fredag 7 februari 2014

Idol eller förebild?

Frida Langenius på Båtmässan
 
 
En idol, förebild eller vad jag nu skall jag kalla 21-åriga Frida Langenius vet jag inte riktigt, men hon imponerar på mig. När jag hör henne prata, då verkar drömmen om framgångsrika, jämn-ställda svenska seglartjejer och kvinnor inte så avlägsen. Frida fick chansen att provsegla med Team SCA nere på Lanzarote, tog chansen, åkte iväg, tränade och seglad med teamet. Hon fick chansen att säga ja till att vara med på Volvo Ocean Race, men valde att säga nej, trots alla förväntningar och den fantastiska chansen det innebär. Men Frida är en klok person, så klok så jag blir förvånad. Tänk om jag hade varit så klok när var 21 år, det var jag definitivt inte! 
 
Den enda likheten mellan Frida och mig, det verkar vara att vi båda tar de chanser vi får eller skapar sjävla, och ibland väljer en väg som är helt oväntad för omgivningen, men det gör oss inget,  för vi vet vad vi vill.
 
För skall jag komma någonstans, då gäller det att jag tar vara på chanserna, som jag antingen får eller skapar själv. men jag måste också bestämma mig för att vara modig! Då fungerar instruktionen för skalbaggar utmärkt, men jag byte ut det utslätade ordet man i texten till jag och mig. Läs högt för dig själv och känn hur modet växer!
 
För att man jag skall kunna flyga
måste skalet klyvas
och den ömtåliga kroppen blottas
För att man jag skall kunna flyga
måste man jag gå högst upp på strået
också om det böjer sig
och svindeln kommer
För att man jag skall kunna flyga
måste modet vara
något större än rädslan
och en gynnsam vind råda
 
ur "Instruktion för skalbaggar" av Margareta Ekström
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen