söndag 13 mars 2011

...tjejeskader till Antarktis nästa?!


I kvällar har Linda Lindenau inspirerat långt över 100 kvinnor, och två män genom att berätta om sin segling med Milo Dahlmann till Antarkiska halvön och tillbaka igen. Men för att vi vanliga seglarkvinnor inte skulle bli handlingsförlamade själva av denna fantastiska kvinna, började Linda mycket klokt berätta om hur hon började sin långseglarbana. Hon tog ett litet steg i taget. I stället för att säga att hon skulle segla till Kanarieöarna med en gång, bestämde hon att sig för att segla längs den svenska kusten från Stockholm. Sedan bestämde hon sig för att segla över till Danmark, vidare till Tyskland, och helt plötsligt var hon på de inre vattenvägarna i Europa. När hon sedan kom till Medelhavet, då tog hon sig längs kusten till Gibraltar, osv.
Linda som säger att hon egentligen inte är så modig, utan måste lära sig att hantera sina rädslor, hon har seglat över Drake sundet ner till Antarktiska halvön, och då tycker jag att hon är modig!
Vi fick se filmer och fantastiska bilder av pingviner och isberg, och Antarktis långt borta, men ändå nära. Jag hoppas och tror att det var många kvinnor som blev inspirerade av den kvällen, det blev jag i alla fall. En av kommentarerna på Facebook var att nu seglar vi eskader till Antarktis. Då är kvällen lyckad tycker jag, om den får en eller flera att vilja sträcka sig lite längre, tänja på sina gränser, gå utanför sin komfortzon och utveckla sig sig mer som människa. .

Till nästa seglarmingel, då hittar jag en ny fantastisk föreläsare på annat tema.

4 kommentarer:

  1. Vilken kväll! Vi var några som funderade på Antarktis för tjejseglingen i september .... ;-D

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag, fast vi måste ha större och snabbare båtar då, om vi bara skall vara borta över en helg. 12-timmars längs kusten kanske kan vara en utmaning:-)

    SvaraRadera
  3. Tja varför inte, eller med en viss NF och kapten Luvö!, om jag inte skall ha en Sjösportskolebåt och köra äventyrssegling.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen