söndag 10 april 2011

...och helgen har givit energi

Helgen har varit mer än intensiv, men har också givit mer energi än vad den tagit. Fredagskvällen började med privatlektion för två elever i både SRC och teori för förarintyg.
Dessutom blev det en kort till ner i Celeste, för att hälsa på Linda Lindenau och övriga kursdeltagare i master of yachts.

Sedan hem för att packa om väskan inför helgens förarintygskurs, vår första renodlade tjejkurs på Sjösportskolan. Det är roligt att ha tjejkurser, men också krävande. Det är en stor positiv sak med tjejkurser, de låtsas inte att de förstår om de inte förstår. Tjejerna kräver att de skall förstå med en gång, och då gäller att förklara att vissa kursmoment kommer senare, utan att någon blir nedslagen. Annat är det att ha 14 män på navigationskurs, om de inte förstår ser jag i regel bara stenansikte, och ingen som vågar erkänna att de inte förstår. Efter en härlig tur med Nawica i solskenet var det dags att skicka hem alla kvinnorna för att läsa på, om de orkade. Själv gick jag ner till Celeste och kunde gratulera Linda Lindenau och två personer till,  till examen i Master of Yachts.Samtidigt tuffade Nawica ut med Henrik och hans utsjöskepparelever.

Väl hemma var det dags att inse att krafterna inte skulle räcka till alla projekt jag hade satt upp för lördagskvällen. Det fick räcka med att ladda upp bilder på Sjösportskolan och Celestes facebooksidor.

I morse vaknade jag 04.45, och det var rätt bra att gå upp tidigt. Jag hade lovat fixa en grabbag till Svenska Kryssarklubbens säkerhetsdag, och eftersom jag inte visste vem som skulle ta hand om bagen skrev jag både innehållsförteckning och ett talarmanus. Detta behövdes verkligen inte, då Caspersson, både Sjöräddare och SRC/LRC-lärare fick ta hand om bagen.

Dagen har varit full av bäringar, kurser, knopar och en viss förvirring, men det löste sig på slutet. När eleverna börja att skriva provet tog jag en tur till Celeste, för att prata med nyblivna Master of Yachts, nåja i alla fall två Master of the Yachts, eller som Carlos uttryckte det på Malta vid nyår Master of the Universe! Känslan av att ha klarat examen är svårslagen. Sedan tillbaka för att skriva på båtpraktik i blåa boken och prata med förhörsförättaren och lärarkollegorna.

Alla åtta kvinnorna klarade förarintygsprovet och nu skall de alla ta sig an nya utmaningar i sitt båtliv. En tur till Emma, för att kontrollera att allt är okej innan hemfärd. Det såg ut som jag lämnade henne förra veckan, fullt med avskrapade snäckor under. Det får bli ordning på detta till påsk, då skall nog den opererade höger armen fungera att arbeta med igen.


Det kommer bli mer sparsamt bloggande ett tag, då jag opererar höger axel i morgon, och den armen skall inte fungera på ett tag enligt uppgift, men det kan man säkert ändra på med lite vilja :-) Det är snart dags att få båten klar och kasta loss, för båten är gjord för att vara i vattnet, inte att stå på land. Tur att helgen har givit mycket energi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen