onsdag 26 oktober 2011

...det var nästan roligare efter besöket hos Göteborgs Göteborgs Flottservice!

I kväll har mina utsjöskepparelever och jag varit hos Göteborgs Flottservice på studiebesök. Inte lätt för killarna från Flottservice när 15 vetgiriga ställer frågor och klänger på och i flottarna samtidigt, men de klarade de med glans. Vi klämde och kände, och hoppade eller klev i och ur flottarna. En sak som vi funderade och inte riktigt fick svar på, var hur man skulle använda pluggarna för att laga flottarna med. Det kan inte vara helt lätt att laga en trasig flotte i en nödsituation men de där små prylarna.

Vi fick lov att lösa ut en övningsflotte som varit packad många gånger, och det slutade med att en kniv fick hjälpa till på ett band som inte skulle varit där. Här ser du filmen.

Förutom att klättra in i livflottar, dissikera innehållet i paketen som var med i flotten, fick vi se på sjukvårdspaketen som man kan ha i.

En sak som de flesta av oss nog tänker skaffa var thermosäcken. Inte bara för att ha i båten, utan för att ha bilen också. Dessutom kostade den bara runt 200 kronor, det är en billig livförsäkring


En annan spännande sak var den automatiska linkastaren, en sådan vill jag ha!


Men när alla, ja nästan alla hade åkt hem, då var Lena och jag kvar. Då berättade killarna att alla de nya flytoveraller som låg framme i butiken på podiet var till reapris! Gissa om Lena med raska kliv snabbt var ute vid overallerna och kontaterade att hon var för lång för det befintliga utbudet, men så kan det vara när man är 1,8 m. Så skall du köpa en flytoverall, då skall du definitivt åka till Göteborgs Flottservice någon av de närmaste dagarna. För nästa vecka kommer alla mina utsjöskepparelever som har lämnat sina flytvästar på service dit, för att hämta västarna och då kommer flytoverallerna säkert att ta slut.

Förutom det, så fick jag en hel låda med demonstrationsprodukter för kommande lektioner i sjukvård ombord, så nu ser nog några av eleverna fram emot måndagen, för jag gör det defintivit. Som skrivet, så var det nästan roligare när alla andra hade åkte hem!

Till dig som undrar om bloggen dött, så har det varit rätt mycket annat sjölivsrelaterat en lång tid, men nu skall jag kanske hinna med bloggen igen, fast bara kanske.... För livet pågår för fullt, och det finns spännande människor att möta, en massa saker som jag vill lära mig, och mycket vatten som behöver seglas, då en blogg är bara en blogg trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen