lördag 29 september 2012

A sailing trip with occasional stop....


Isberg som rasat ut från Vatnajökul

Bengt Tarre, skeppare, Jens Bengtström och jag satt i köket på Fair Isle, och Jens skulle förklara vår segling för de två personerna från ön vad vi höll på med. A sailing trip with occasional stop, var hans förklaring, och så var det verkligen. Mycket segling, 14 dygn av 22 på havet, det kan inte bli bättre. Dygn efter dygn med en segelbåt som drivs med maximal fart mot nästa färdmål, sedan ett kort stopp för att utforska och sedan iväg över havet igen. Segla, navigera, äta, umgås och sova. Där mellan, tid att tänka och njuta av av havet.

Hamnen på Fair Isle
 

Sommrens islandssegling var verkligen en toppensegling som fyllde mig med både energi och en härlig känsla. Jag kom tillbaka till jobbet , och fick  många frågade vad som hänt, eftersom jag såg mycket lycklig ut. Det fortsatte hemma bland vänner och bekanta. Alla ville höra varför jag såg glad, lycklig och avslappnad ut. Det var inte så enkelt att förklara, men jag har försökt under snart sju veckor. Övriga besättningen och jag har fått ett antal förfrågningar om att föreläsa, och ett antal föreläsningar är nu inbokade. Tack vare att det fanns flera duktiga fotografer ombord, och att Jens har gjort ett fantastiskt bildspel, så kommer föredragen att bli lysande!

Tidig morgon, vi angör Färöarna från Atlanten
 

På måndag 1/10 skall jag hålla föredrag om sommarens segling Göteborg-Island-Färöarna-Shetland-Fair Isle-Orkney-Danmark-Göteborg. Det är Quinnliga SegelSällskapet(QSS) i Stockholm som har bjudit in mig. Deras pubkvällar är även öppna för icke medlemmar. Har du tid över i Stockholm på måndag 1/10, då är puben öppen från 17.30 och jag börjar prata vid 19-tiden. Platsen är Grappa restaurang på st Eriksgatan 86, tunnelbanstation St Eriksplan.

Kommande datum för föreläsningar i Göteborgstrakten är:
6/11- information kommer
7/11- SXK Västkustkretsens 24-timmarsmöte
6/12 GQSS glöggkväll
Det kommer flera tillfälle efter hand

Vill du boka in ett föredrag till ditt segelsällskap, då kan du skicka ett mail till stina.jansson@telia.com, så kommer delar av besättningen och håller föredraget.

Vill du läsa mera om Celestes seglingar och om båten hittar du länken här. Jag seglar ombord på Celeste 22-25 november igen, och det finns plats ombord. Du bokar dig här via Sjöklar Kustakademi!

Alla bilder i det här inlägget är tagna av Bengt Tarre, skeppare på Celeste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen