torsdag 22 november 2012

Känslan av frihet...


Känslan av frihet, här ombord på fortissimon Agraff i januari 2012 


....kommer att infinna sig om att par timmar. Den där speciella känslan när jag släpper tamparna från brygggan, och båten glider ut. Det spelar ingen roll om det gäller en seglingstur för nöjes skull med egna båten, någon annans båt eller en navigationstur med Sjöklars båt Nawica, känslan att släppa tamparna är alltid lika härlig. Men nu är det varken den egna båten eller Nawica som lämnar kajen i dag, utan Farr65:an Celeste.

Känslan kom redan i går, på väg från jobbet mot Långedrag. Nere i hamnen hörde jag vågorna slå, ett fall stod och slog på någon båt, och vinden rufsade om håret. Bara jag hoppar ombord infinner sig känslan. Det blev ännu tydligare när vi bildade kedja för att langa ner dryck, toalettrullar med mera.
Men nu är det bara drygt en timme kvar tills jag ger mig av mot båten.

Vi seglar iväg längs Västkusten med relativt korta turer,  enbart i dagsljus och njuter av härligt sällskap, god mat och en och annan badtunna, bastu och troligen ett och annat dopp i havet.

Så nu är yllefilten, fleecefilten, baddräkten, yllemössan och överlevnadsoverallen nedpackade för en lång helg. För dig som inte är med ombord kommer du att kunna läsa om vår pågående segling direkt på Celestes blogg eller på hennes facebooksida.

Du som tycker precis som jag att seglingssäsongen aldrig tar slut, då finns det fortfarande seglingsmöjligheter. I Stockholms skärgård seglar Linda Lindenau fortfarande, kanske har hon någon plats kvar ombord. Här på västkusten har jag en julbordssegling helgen 15-16 december. I dagsläget finns det bara två platser kvar. I Marstrand finns det två kappseglingar kvar i år. Redan nu till helgen blir det Marstrand Winter Sail Race , och det verkar finnas plats för flera team fortfarande, då det finns båtar att hyra på plats. Som avslutning på kappseglingsåret året kommer Marstrands Segelsällskap att arrangera Frostbite race nästa helg. Samma helg kan du också segla Kryssarklubbens 12-timmars vintersegling, med gemensam målgång vid Rörö.

Så förhoppningsvis har du hittar något som kan ge dig en känsla av frihet innan året är slut, för känslan kommer tillbaks...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen