söndag 14 december 2014

Att vara fri..

Mot friheten

Frihet betyder inte samma sak för alla människor, och för oss i demokratiska i-länder är friheten en självklarhet. Men var är det att vara fri för just mig? Det är värt att tänka över.
Min ultimata bild av friheten är när jag tar min segelbåt och seglar mot en obruten horisont, långt, långt bort. Men frihet är så mycket mera, som jag skulle kunna skriva en A4-sida full.

Jag läser Olof Rohlanders nyhetsbrev, hans termos i gryningen varje måndagsmorgon som första mail, men numera kan jag få läsa det redan på söndagen, och dagens mail var så mitt i prick på flera sätt. Läs hans mail du också.

Olofs mail slutar så här: En lärdom av den erfarenheten blev att friheten behöver vaktas. Jag hoppas du redan lärt dig det och att du känner dig fri, vad det nu innebär. Om inte, så kommer här en ny dag, och med det en chans att riva upp gamla kartor och ta ut en helt ny kompassriktning för framtiden. Det är också att vara fri.

Jag vet vad som gör mig fri, vet du vad som gör dig fri?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen