tisdag 16 december 2014

Ketchupeffekt, eller??


Ketchupeffekt?
 
Ibland är det enklare att tänka och fundera kring bilder, eller mer korrekt, jag får bilder i huvudet som jag bara ibland måste fotografera. I kväll blev det en bordslampa och mobilen som fick stå för den bilden jag fick på näthinnan. Är det många års slit som ger belöning i form av en ketchup-effekt nu? Är det bara att öppna locket, så väller det ut och jag kan ta för mig? Eller är det så att jag blir dränkt av en flod?

Det finns ett uttryck som gör sig bättre på engelska än på svenska. "If life gives you lemons, make lemonade". Det är inte alltid så lätt att se allt från den ljusa sidan, och jag lyckas långt i från alltid. Då är det tur att det finns människor i bekantskapskretsen som alltid ser livet från den ljusa sidan, nästan vad som än händer dem., dem kan jag hämta kraft från.

Men om det helt plötsligt inte finns en enda citron någonstans, utan nästan allt bara flyter på, och ny spännande saker och erbjudanden faller ner som manna från himlen just nu. Det känns som rena ketchupeffekten.. Då gäller det att njuta av det, eller hur? Nääää, då blir jag misstänksam, funderar på om jag inte måste bygga skydd mot de citroner jag ser skymta på avstånd, för citronerna kan anfalla från de mest oväntade håll. Men nu måste jag besluta mig helt ensam, om hur och vad jag skall göra, utan att rådfråga någon annan, det är lite läskigt, men också mycket spännande.

Så frågan är om det är en sprutande positiv ketchupeffekt, eller om det ligger några sura citroner i bakhåll, det får jag fundera på lite till. Men snart är det dags att jag bestämmer mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen