måndag 8 december 2014

Den första och den sista....

Det sista glaset på det gamla året, och det första på det nya...

Ibland när jag provar något nytt, om det inte kräver hundraprocentig koncentration kan jag hinna reflektera över att det är första gången. Att veta att om det här fungerar, då kommer jag att göra detta många gånger om under lång tid, det kan ge en härlig lyckokänsla.

När det är åt andra hållet, när jag är vet att jag göra något för sista gången, eller träffar någon för sista gången, då anstränger jag mig ytterligare för att det skall bli verkligen bra. För jag vill att den personen skall komma i håg det jag gjort på ett bra sätt, och är jag på en plats för sista gången, så tar jag en extra titt i omgivningen.

Ibland vet jag att något görs är för sista gången, eller att det är sista gången jag träffar en person, men det är inte alltid, ibland blir det en sista gång utan att jag är medveten om det.

Att vara mera medveten hela tiden, för att varje gång göra det lilla extra,  för att vara mera närvarande i varje möte, att inte redan vara på väg mot nästa mål i tanken, det tänker jag blir bättre på.

Jag får inspiration av flera av GKSS-elitseglare, som tränar både i och utanför båten (inte i trapetsen, utan någonstans på land) . De seglar, äter, seglar igen,  äter, ger sig iväg ut och cyklar 5-7 mil eller tränar på gymmet, äter, sover, och sedan är det en likadan dag igen, och igen. Jag fattar inte hur de orkar, envishet och viljestyrka är bara förnamnet på kvalitéer de besitter.

Jag försöker få klubbens elitseglarna att skicka in material till hemsida och Facebook, det går mindre bra. Ibland är de nog rätt trötta på mig, eller så har de glömt det så fort jag har sagt det, för de har fullt focus på träningar och tävlingar. Sedan verka de komma ihåg varje detalj av sin träning, i alla fall det som går bra, de kan komma ihåg, det de vill, det som är viktigt för dem. Förutom fokus, så är de medvetna i nuet, med andra ord, riktigt bra förebilder. De tänker helt säkert - den första gången, som de kliver upp på prispallen, högst upp på pallen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen