tisdag 8 februari 2011

.. och så var kvällen över, och det blev tomt!



Tja, riktigt så illa är det inte, men väl tillbaka vid köksbordet blev det lite tomt i skallan. Tur att min tjugoåriga sysslingsdotter följde med hem, för att prata och sova över. Över 250 kvinnor kom och var med på tjejkvällen på båtmässan! Bengt Wallin lovade på stående fot att det skulle bli en ny kväll 2012.




På Båtmässan 2012 är Anna Kjellberg närmare sitt inplanerade OS-guld. Anna Holmdahl White började med att berätta om Lysekil Women Cup, och sedan fick Anna Kjellberg fortsätta. Anna erkände med en gång att hon var nervös för att tala i kväll, men det gick lysande. Hur svårt kan det vara? Det var då hon helt enkelt berättade om att hon skulle ta OS-guld 2012, och sedan kom historien om gåsen. Vill du veta mera om den historien, besök hennes hemsida, kanske du hittar svaret där.


Sedan kom Malin Rapp och berättade om hur hon tagit sig fram i kitesurfingvärlden, och Anna-Karin Öjerskog, vår duktiga moderator och seglare blev genast sugen att slänga sig ut i den världen. Vill du ha mera sådana upplevelser rekommenderar jag att läsa på Search Magazine, för snabba farter.

Efter en paus med förfriskningar klev Sofia Ivansson från Cantare upp på scenen och berättade om hur de med kvinnlig besättning seglade från Höganäs till Västindien och tillbaka igen. Jag följde dem när de seglade hela vägen fram och tillbaka, vill du läsa bloggen finns den här.


Sedan var det min tur, det hade blivit tidsförskjutning, så från 10 minuter till 5 minuter var budet 25 minuter innan det var dags. Då gäller det att kunna plocka fram det bästa jag kunde. Jag är säker på att jag fick fram budskapet, det gäller att våga ta ett steg framåt, för gör vi det, då blir det flera kvinnliga förebilder i båtlivet, vare sig det gäller att våga ta egna båten ur hamnen eller segla i världstoppen.


De organisationer som var på plats och pratade om kvinnlig segling var




 Jorden Runt Seglar klubben tjejträffar, Projektet flera kvinnliga förebilder (Stina Jansson en av två projektledare ifall någon vill ha kontakt) och Camilla från nätverket för kvinnliga idrottsledare i Göteborg (stina förmedlar kontakt).Sjösportskolan presenterade sitt utbud i slutet av programmet, då de var sponsorer för kvällen. Den som inte vill gå med i en klubb kan ändå lära sig via en kurs hos Sjöss.


Att få flera kvinnor att våga ta ett steg framåt i båtlivet var det som var målet med kvällen. efter alla samtal är jag hade under kvällen är jag rätt säker på att en och annan började flytta sina mentala spärrar en bit. 

Slutklämmen var att det blir ett seglarmingel för women only 13/3 kl 18. Då kommer Linda Lindenau och berättar om sin nu pågående segling i Antarktis tillsammans med Milo Dahlman. Två vanliga kvinnor, som är rätt ovanliga. Du kan läsa om det på Sjösportskolan hemsidan nästa vecka, och anmäla dig.

Med hjälp av den stora seglarbloggen blur och Peter Gustafsson skall vi ordna en seglarpub under våren, för att skapa flera förutsättningar för både kvinnor och män att få kappsegla mera.

1 kommentar:

  1. Vissa dagar äger jag inte min tid t ex när man blir "tvångskommenderad" till möten med politikerna. Lyckades ta ledigt några timmar mitt på dan i stället.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen