fredag 11 februari 2011

Onäkligen frestad att segla iväg...

Skall jag segla med min egen båt i sommar, eller skall jag segla med en Lagoon 450? Så ser valet inför sommaren ut. Jag kan segla min egen båt Emma, en fortissimo på den överfyllda västkusten och bygga och pyssla med den. Eller så tar jag ett skepparjobb och transportseglar en splitterny Lagoon 450 mellan La Rochelle och Split under juli månad. Tycker du valet är självklart? Det är det egentligen inte för mig, men inna klockan 17.30 på torsdagskvällen hade jag inte ens med det som ett val, nu funderar jag på hur jag löser allt praktiskt. Jag har troligen redan bokat in en perfekt besättning under kvällen, så det är bara och vänta och se vad uppdragsgivaren säger. Kanske är det bäst att fråga om semester också, ifall, ifall..

Sedan levereras båten från varvet till La Rochelle, och det jag och säkert du, att det betyder inte klar att segla, men det har uppdragsgivaren sagt att den skall vara också. Med andra ord tre dagars mekande i La Rochelle, men 2000 M delat på 20 dygn om det skulle vara så fungerar också. Den har en del segelyta, den seglar hyfsat snabbt, kan bli rätt bra segling. Se på videofilmerna som finns här på bloggen.

Det blir crusing routes och förhärskande vindar som måste studeras, och strömmarna i Gibraltar.

Tja, sämre saker man man ha att fundera på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen