måndag 5 september 2011

Det är kul att vara populär...

....eller i alla fall ha den mest populära kursen hos Kryssarklubben just nu. Det är egentligen 14 platser på kursen normalt, men eftersom det var en annan kurs på måndagar som inte var lika populär, fanns det ett klassrum ledigt. Vi tar bort väggen och vips finns det plats för några flera. Just nu är det 19 anmälda, och gränsen går vid 20 personer.  Det blir flera som kan diskutera och lära sig, men också större krav på mig som lärare. Det kan bli körigt att hinna runt till alla när vi räknar tidvatten, men det löser sig. Det är så roligt att träffa alla kursdeltagarna, för var och en har i regel med sig spännande erfarenheter som både de andra kursdeltagarna och jag kan lära oss av.

Det är roligt att fler och fler människor vill segla lite längre än bara på kusten, eller över till Skagen. Fast långfärd behöver inte vara den som färdas längst, det kan vara en kort seglats, men en stor inre resa. Nästa måndag börjar utsjöskepparkursen i Dovers hamn, och tio veckor senare slutar vi med en seglats mellan Calais till Dover, i alla fall på pappret.

Annika som arbetar på kansliet hos Kryssarklubben, sa efter att hennes man hade avslutat utsjöskepparkursen att det var skönt att få tillbaka matsalsbordet. Vadå undrade jag? Jo, det hade legat ett sjökort över Engelska kanalen, en Reeds från 2006, passare, linjal och transportör framme hela terminen. För hennes man befann sig mentalt i Engelska kanalen hela kursen. Efter kursen när han hade lämnat tillbaka sin lånade Reeds och stoppat undan sjökortet över Engelska kanalen, då fick hon tillbaka matsalsbordet.

Det är så det är för mig. Jag är seglar i Engelska kanalen på hösten och våren. Så naturligtvis måste jag köpa Yachting Monthly varje månad, så jag har kontroll på vad som händer runt mig när jag seglar. Ja, jag måste köpa Practial boat owner också, och ibland slinker det med en Yachting World. Det råkar till och med vara så att jag har en Reeds 2011, både i pappersform och elektronisk. Nu har de släppt Betaversionen av Reeds på nätet, och naturligtvis måste jag ha en för att se hur det fungerar.

 Tänk, bara för att jag håller en utsjöskepparkurs, stående på land i Långedrag....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen