söndag 25 december 2011

En förhöjd konsumtion av det skrivna ordet

Visst är det skönt med en helt ledig dag. Inget att göra förutom att slappa och kanske se på bio i kväll.

Den hektiska hösten har gjort att all läsning av böcker har legat på is. Det har bara blivit båttidningar i mängder såsom På Kryss, Yachting Monthly, Praktiskt båtägande, Sailing today, Practial Boat owner, Search Magazine och Västpricken. Men inte ens tidningarna är utlästa, utan enstaka artiklar är studerade, resten har jag mest skummat. Så jag vet vad jag skall läsa den närmaste veckan. Fast jag har köpt ett par böcker nyligen, som lockar och drar. Boken Skärgårdens växter och djur köpte jag på SXK Västkustkretsens kansli precis innan de stängde för i år. Destination är båtens bibliotek när hon är sjösatt i vår.

Jag var hos Nautiska magasinet i november och lyssnade på ett kort och inspirerande föredrag av Birgitta Boye-Freudental och Lotta Hagblom om när de seglade genom Nordvästpassagen. Boken Den omöjliga isresan finns med bland det jag längtar efter att läsa.

Sedan har jag länge önskat mig Nigel Calders Boatowner´s mechanical and electrical manual. Inte direkt en bok att sträckläsa, men att slå upp i och lära mig mera. Det lär vara bra när elsystemet skall ritas om snart. Jag köpte boken till mig själv i alla fall som en för tidig julklapp att njuta av, eller skall jag skriva facklitteratur för att klara av elfel på båtarna som jag kör elever i. För det handlar inte om, utan när det blir elfel. Elektronik och salt vatten, värsta kombinationen man kan tänka sig!

Men innan jag läser något av dessa böcker, så skall jag läsa "4 timmars arbetsvecka" av Tomothy Ferris och börja använda  min nya "Nåndagsalmanacka", som har 8 dagar varje vecka.

Det gäller att välja bort och inte till, om jag skall hinna göra och läsa allt jag vill.

Men än så länge håller jag fast vid att Reeds är bästa boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen