onsdag 4 januari 2012

Vad gör jag här?!

Lunnefåglar modell Kanada
I går var jag på ett sådant där föredrag igen, som fick mig att ställa frågan: Vad gör jag här? Det vill säga varför är jag inte ute och seglar på världshaven, istället för att sitta framför en dator, eller vara ute på kundmöten.
Vackra naturbilder avlöstes av panorama vyer över ödsliga landskap i över två timmar. Årets segling för Annika och Björn ombord på forgusen Lindisfarne har gått från Nya Zeeland, Hawai upp till Aleuter-öarna i Alaska. Det betyder att de har seglat både i södra och norra Stilla havet detta året.

Storfiskare
En av det häftigaste delarna av föredraget var deras film på hur de står sex-sju meter från björnar som jagar lax, och björnarna bryr sig inte om människorna runt omkring. Att det sedan var tidvattnet ibland är två meter och ibland är sex till sju meter, det blir sekundärt med alla de vackra vyerna. En speciell sorts lunnefågel, fiske av jättelika hälleflundror och speciella tidvattenhamnar var andra händelser som etsade sig på näthinnan.
Annika och Björn har fortsatt sin färd söderut ner för Kanadas kust, och just nu ligger deras båt på på en ö väster om Vancouver. I år skall de segla norrut igen, för att kunna segla runt bland Aleuterna i långsam takt. Kanske kommer de inte hem till Sverige för att träffa vänner och hålla föredrag nästa vinter. De skall istället troligen vintersegla i närheten av Vancouver och Seattle. Så det är inte säkert att det blir ett föredrag 3 januari av Annika och Björn i Slörens regi nästa år. Så då får du, jag och alla andra kanske nöja oss med att följa dem på deras fina hemsida.

Hemma föresten, vad är det? De seglade iväg 1 maj 2005, och har inget som de kallar hem i Sverige längre. Deras hem är ombord på Lindisfarne, och de är ständigt på väg. Vilket underbart liv de har, för det mesta....

För dig som inte fick vara med i går, då finns det en chans att få lyssna till dem. Annika och Björn kommer till Kryssarklubben 25 januari för att hålla föredraget. Vill du anmäla dig till det föredraget, då hittar du länken här.
Långseglare i diskssion
Vi som var där, vi blev alla sugna på att ge oss iväg. Thomas Darholm, ordförande i segelsällskapet Slören, erfaren Shetlandsseglare från Sjösportskolan och förhörsförättare för mina utsjöskepparelever hade bjudit in mig till den här kvällen. Lars Fjelddahl, Sjösportskolans "mesta" skeppare med otaliga Atlantkorsningar och flera säsonger i Västindien hade kameran i högsta hugg, och kände också helt klart suget. Det blev spännande diskussioner under pausen.

När jag kom hem i går kväll fick jag ett samtal, som frågade hur intresserad jag var att diskutera segling till Svalbard i kväll. Gissa vad svaret blev?! Så i kväll skall vi diskutera isklassade båtar, behörigheter, och hur många distans det är mellan Grönland och Svalbard egentligen.

Så här sitter jag och funderar över hur jag skall ta små blåa steg mot livet på havet.

Men i dag skall jag träffa chefredaktören för Search Magazine, och det är en helt annan typ av segling som vi pratar om där. Så nu smider vi kortsiktiga planer för 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen