söndag 30 juni 2013

Gyllene rattar & stålgråa ögon

Gyllena rattar
I går vann Team Aqua RC44 Sweden Cup på Marstrand igen, trots mycket tuffa förhållande. Jag har följt dem hela veckan via hemsidan, Facebook och Twitter.

De gyllena rattarna som sitter på båten som leder RC44 cupen totalt, tror jag nästan har fastnat på Aqua de är oerhört framgångsrika. Förra året när jag var ute på Marstrand och hade nöjet av att köra pressbåt för Göteborgs Kungliga Segel Sällskap (GKSS) som funktionär. Jag körde olika fotografer runt de vackra båtarna. Det var det hela tiden täta seglingar, men Aquas besättning seglade hela tiden med stort självförtroende och vann cupen då också.

Skepparen på Aqua hade handen eller båda händerna när det krävdes stadigt på någon av de gyllene rattarna, och fullt fokus riktad framåt. Hans taktiker stod för spaningarna runt omkring och såg till att ge underlag för slag och gippar för bästa vägvalet.

Fotograf Claes Axstål ville hela tiden att jag skulle köra närmare och närmare RC44:orna för att kunna ta sina fantastiska  fotografier med stora blixtar. Claes fokuserade på att ta sina bilder, hans assistent på att rikta de gigantiska blixtarna åt rätt håll, och jag körde så nära jag vågade. Ja egentligen närmare än jag borde med den stora ribben. Med andan i halsen och fullt fokus på vågorna, vinden och vad som hände på däck lyckades jag köra så nära att Claes till slut blev nöjd. Fast skulle han blivit riktigt nöjd, då skulle jag nog försökt förtöjt i Aquas akter.

Celestes nya segel Code 1

Gyllena rattar hade vi inte när vi seglade hem i stormen med Celeste över Nordsjön från Orkney i maj. Med stadiga händer och stålgrå, helt fokuserad blick styrde skepparen Bengt Tarre Celeste genom vågorna under de värsta timmarna av stormen, och first mate Jens Bengtström höll uppsikt åt sidorna och bakåt, när vågbergen tornade upp sig bakom Celeste. Jag vilade eller sov helt lugnt nere i båten, för jag visste att på däck var det fullt fokus på färden framåt.

Det är väl så i livet som i seglingen, det gäller att inte tappa fokus framåt, men samtdigt hålla uppsikt åt båda sidorna och ibland kasta en blick bakåt. Men tittar man för mycket bakåt, då får man helt plötsligt se de andras akter framför sig, eller så kanske båten skär upp. Ibland får man också lita på att andra har kontroll på läget, vilket är svårt i alla fall för mig som gillar att ha kontroll.

Ett stadigt tag om livets gyllene ratt och blicken framåt, och sedan också försöka med att helst ha spaning runt omkring samtidigt vilket är både lättare och svårare i dagens informationsflöde från olika media. Frågan är om det är möjligt utan att bli kluven...?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen