fredag 5 juli 2013

Beroende av andra, kan det vara nyttigt?

Gamla elen

Just nu önskar jag att jag kunde mycket mera om el i båt än vad jag kan. Min elektriker har fått prioritera annat, och jag kan inte segla iväg med båten som planerat.

Jag blir varken arg eller ledsen på min elektriker, för jag har full förståelse för hans prioriteringar. Jag blir irriterad på mig själv att jag har kunskapsluckor som jag inte enkelt kan läsa in mig på, och sedan fixa snabbt och enkelt.

Jag avskyr att vara beroende av andra, jag känner mig instängd, inklämd och känner att jag är skyldig personen som hjälper mig något.

Jag brukar börjar genast fundera på hur jag kan skaffa mig mera kunskaper, och i det här fallet om el ombord. Frågan är hur mycket jag skall lägga tid på detta egentligen? Det finns ju andra kunskaper som är betydligt viktigare just nu för mig, såsom att lära mig Photoshop ordentligt, få ordning i båten, träffa vänner, ja listan av vad jag vill göra är lång.

Är det bra att vara så självständig, att alltid tänka att jag minsann kan själv? Ja, och kan jag inte, då bestämmer jag ofta mig för att lära mig.

Jag övar mig på att be mina vänner om hjälp, och inte alltid gå en kurs eller se till att lära mig så jag klarar mig själv, men det är inte enkelt. För att vara vara beroende av andra, det tycker jag inte är bra, men att få ta emot hjälp och inte bara hjälpa andra är bra för vänskapen. Ja, det är säkert nyttigt att vara lite beroende av sina vänner måste jag nog motvilligt tillstå.

Nää, nu åker jag och köper skor istället för att segla till Marstrand. Sedan tänker jag lägga helgen i min båt vid bryggan, för så fort den sista elkabeln är kopplad på söndag, då ger jag mig av. När jag släpper tamparna, då infinner sig en känsla av frihet som är obetalbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen