söndag 24 november 2013

Det som göms i snö, kommer upp i tö- Rhodos vecka 29-30

På väg mot Rhodos oktober 2010

För en stund sedan satt jag och pratade med Linda Lindenau som håller seglings- och navigationskurser både i Sverige och utomlands. Nu har vi bestämt att jag är ansvarig skeppare för hennes båt i Grekland under vecka 29 och 30 i sommar. Det betyder två härliga, njutningsfyllda seglingsveckor efter varandra i vattnet runt Rhodos, och  som du har chans att följa med på, om du vill.

Båten är en Oceanis 473 med fyra bekväma dubbelhytter och två toaletter/duschar. Det ryms sex gäster ombord. Det brukar bli allt ifrån frisk segling till stiltje där vi ligger och driver och solar och badar efter båten. Inte sällan kommer delfiner och leker runt fören. Vi gör en grovplanering utifrån väder och önskemål. Veckans utformning beror på vad deltagarna vill, men den som är orolig måste få lägga in sitt veto, likaså måste vi kanske ändra planerna på grund av vädret. Är det för hårt väder ger vi oss inte ut. På eftermiddagarna lägger vi till i någon hamn med restaurang, sedan är vi fria att njuta av medelhavsmat och umgänge i den ljumma kvällen. 


Under den kommande veckan lägger Linda ut text specifikt om dessa veckor på sin hemsida, och jag kommer göra ett utskick första veckan i december. Vill du vara med i det utskicket, skicka ett mail till stina.jansson(a)telia.com (byt ut a mot @).

Lindas kurser är fullbokade som alltid

Men nu ger jag mig iväg för att täcka över min båt inför vinter, och Linda har givit sig ut på en sista höstsegling och mörkerpraktik för i år. Men redan i januari börjar Lindas navigationskurser på hennes företag och jag kommer utbilda i navigation för Sjöskolan på Beckholmen men i västra Sverige.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen