söndag 6 november 2011

Den här helgen gick extra fort


Tiden går snabbt när man har roligt, och de har jag verkligen haft hela helgen. I fredagskväll började helgen med ett långt praktikpass i mörkret med mina kustskepparelever som du kan läsa i det föregående inlägget. På lördagen var det dags att lägga ut kurser, lägga till missvisning, deviation, avdrift och ström.  KGV, KÖG, Kk. Km och K skulle gå från frågetecken till utropstecken, vilket det gjorde, även om de inte trodde först. Vi lyckades t.o.m att få till alla knoparna på bästa sätt.  Dagen avslutade med kortspel på dagersignaler, väjningsregler och lanternor. Det var ett gäng trötta elever som gick hemåt för att ta det lugnt på lördagskvällen.

Själv kände jag mig som stålkvinnan. Jag slängde mig i bilen strax efter 17-tiden, jag hann nästan ända hem när Johan ringde om att larmet gick på Nawica. Det kunde jag inte lösa, för då skulle kvällens vinprovning gå om intet.
På 15 minuter gick jag från rosenkindad navigationslärare med fleecetröja, till festklädd värdinna med vinprovning som uppdrag, och jag hann vänta på bussen i cirka 30 sekunder innan det var dags att åka. Temat för kvällen var Sjösportskolans vänner, och var mycket lyckat med en bra blandning på gästerna. När dessutom tre av de manliga gästerna hade betalt min middag i vinkällaren när jag kom upp till restaurangen, för att ta hand om ev. springnotor, då var det bara att skrattande ta en taxi hem.

Det var inte utan att söndagens början var något seg, och då gäller det att utmana sig själv. Två pejlingar och utseglad distans, och sedan K, m, Km, dev, Kk, KGV, KÖG gjorde att förmiddagen försvann. Under eftermiddagen har vi pratat om sjukvård, säkerhet, hårt väder och gott sjömanskap. Det kändes lovaden när de trötta men nöjda eleverna åkte hem. Trodde jag! Efter en stund kom en av dem tillbaka, och då var det en urladdat batteri som behövde laddas upp. Men det hjälpte inte med startkablar och mina batterier, vi fick också på inköpsrunda i Västra Frölunda för att köpa ett nytt batteri.. Nåväl, det var bara att sätta det nya batteriet på plats med god hjälp av medhavd pannlampa, sedan kunde hon åka hem för att låta kunskapen smälta in.

Pizza tillsammans med en god vän blev den akuta lösningen på hungern efter en lång dag. Så nu sitter jag här, och borde ha gjort klart morgondagens utsjöskepparlektion. Men klockan står på 05.00, det blir en flygande start på en ny spännande vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen