onsdag 2 november 2011

...dags att fylla på med energi


Vissa aktiviteter ger lite energi, andra ger hur mycket som helst. Medlemskvällarna hos Jorden Runt Seglar Klubben (JRSK), första onsdagen varje månad är sådana möten som ger energi. I blandade åldrar men med ett brinnande seglingsintresse droppar folk in och sorlet stiger högre och högre, tills någon ringer i klockan och kvällens fördrag börjar. Efter föredraget fortsätter diskussionerna, och jag känner mig alltid upplivad efter att ha varit där-  Är du inte med i JRSK och gillar att segla långt och länge, då borde du titta på hemsidan och gå med.

I kväll var ämnet AIS.
Gunnar Bulekin. tf Webmaster i klubben berättade om hur AIS fungerar, varför det inte fungerar och vad vi skulle tänka på när vi installerar. Det blev rätt mycket elektroniksnack, bland annat vad som gäller för att få AISen att fungera. Då fungerar inte med det nya ENEMA 2000 utan då får man använda 0183, alltså en splitter behövs garanterat.
Vi fick tips om gratis sjökortsprogram med öppen källkod som t.ex Opencpn och GRIB-programmet Zygrib som kunder göra livet lättare på sjön. Fast har det blivit lättare med alla elektronik? Jag pratade med Svante Jakobsson som hade utsjöskepparkurserna innan mig. Han sa, vadå teknik. Vi seglade med släplogg och kompass när vi långseglade och vi kom både fram och tillbaka. En annan seglare berättade att han kunde navigera efter stjärnorna. Astronavigering, det skall jag också lära mig, på kursen hos Sjösportskolan som börjar i januari. Men nu skall jag släcka ner och se på den halva månen, och kan konstatera att vi är nästan mitt mellan spring och neap och att tidvattnet inte bryr sig det minsta om elektronik, utan bara om månens kraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen